2017. június 6., kedd

Madárfészek kosbor.






Szinte nem telik el úgy egyetlen nap sem, hogy nem lépnék rá a természet ösvényeire. Túráim hol rövidebbek, hol hosszabbak, ahogy időm engedi. Szerencsésnek érzem magam, mert a kiskertem mögött hatalmas erdő áll, aki mindig szeretettel és élményekkel fogad, bármikor is teszek látogatást nála. A négy év alatt minden egyes kis szegletét bejártam, de mind a mai napig rejteget még meglepetéseket és titkokat, melyeket ez idáig még nem sikerült felfedeznem.
Nem oly régen a szokott, még viszonylag könnyen járható ösvényen túráztam, mely ösvényre két éve találtam rá. Ezen idő alatt nem is tudnám összeszámolni hányszor jártam már végig. És nincsen olyan napszak amit, ne töltöttem volna itt el. A sok látogatás ellenére is, mind a mai napig tud számomra újat mutatni. Állandó lakó mellett akadnak új látogatók is, melyek évszakonként mások és mások. Ennek az erdőnek van egy olyan része, melyben a fák szellősen állnak egymás mellett, kellő helyet hagyva a nap sugarainak és a fénynek, így lombfakadás után is különféle virágok és növények tarkíthassák és varázsolhassák szebbé a talaját. Ilyenkor júniusban virágzik még fehér virágaival büszkélkedő közönséges derecevirág, a hagymaszagú kányazsombor, ebben a hónapban kezdi meg szirmait bontogatni az ugyancsak fehér virágzatú kónya habszegfű, élénk rózsaszín színével a tekintetet csalogató enyves szegfű, és a különleges, egyedi megjelenésű madárfészek kosbor. Ez utóbbi virággal, mely az orchidea félék családjába tartozik, itt a mi vidékünkön ez idáig még nem találkoztam. A tavalyi esztendőben, a Mátrában sikerült először megfigyelnem, és akkor magával ragadott különleges szépsége. Éppen hazafelé tartottam, amikor letértem a szokott ösvényről úgy döntve, hogy a domboldal egy másik részén ereszkedek le. Lehet talán megérzés volt, vagy csak egy véletlen találkozás, de éppen előttem álldogált a madárfészek kosbor. Amikor először találkoztam vele, hirtelen azt gondoltam, hogy éppen elvirágzóban van. Sárgás barna színe miatt teljesen azt a benyomást kelti, hisz a növény klorofillt nem tartalmaz de, ha alaposan szemügyre vesszük, jól láthatjuk, hogy elvirágzásról szó sincsen, csak a zöld szín hiány téveszti meg a szemlélőjét. Először alig hittem a szememnek, hisz ebben az erdőben még soha nem találkoztam vele, de nem csalt a szemem, ő volt az. Szép sudár termetével és tömött, hengeres fürtű virágzatával igazán csinos növény, és nyugodt szívvel ki merem jelenteni, hogy a májusi erdő legszebb lakója. Ezen a kirándulásomon is megajándékozott a természet egy újabb kedves élménnyel, mely élmény a jegyzeteim közé kerül, és jövő tavaszra újra meglátogatom az erdőnek ezen részét, hogy újra megcsodálhassam a kosbor szépségét.     




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése